FANDOM

Statsholder Jon Snø, født Aegon Targaryen, er sønnen av Lyanna Stark og Rhaegar Targaryen, den sene Prinsen av Dragestein. Fra barndommen har Jon vært presentert som den uekte sønnen av Herr Eddard Stark, Lyannas bror, og oppdratt av Eddard sammen med han sine lovlige barn i Vinterfall, mens hans sanne foreldre er holdt hemmelig fra alle, inkludert Jon selv. For å unnslippe sin hans bastardstatus, går han sammen med Nattens Voktere og blir til slutt valgt som Herrekommandant. Imidlertid blir han senere myrdet i en myteri, og etter det oppreist fra døden av den røde prestinnen Melisandre. Frigjort fra Nattens Vokteres løfter, blir Jon med sin kusine, Sansa, i å bygge en hær, og sammen tar de tilbake Vinterfall fra Huset Bolton. De gjenoppretter Huset Starks herredømme over Norden, og Jon blir erklært den nye Kongen i Norden. Imidlertidig har han, etter å ha tatt en vættir og vist den til Lannisterne som bevis på at den Døde Hæren og de Hvite Vandrere er ekte, lovet troskap til Daenerys Targaryen, Rhaegars lillesøster. Etter dette, abdiserer han sin tittel og blir heller Statsholder av Norden.